Ahad, 13 Mac 2011

Belalang Oh Belalang

Belalang oh belalang... kenapa kau selalu masuk rumah aku. Mungkin aku perlu tanya dengan si Belalang, belalang jenis apakah yang suka masuk rumah orang. Aku rasa si Belalang ni memang pakar bab belalang.

Aku tak taulah kalau gambar serangga ni mempunyai nama lain, sebab selama ni aku panggil belalang je.

Walaupun belalang jenis ni selalu masuk kat rumah aku, tapi aku memang tak berani nak sentuh, gelilah... kalau hinggap kat tangan, jari-jari kecilnya tu terasa tajam huhuhu... Kadang kala aku merasakan dia sedang merenungku, seram... aku takut dia terbang dan hinggap di badan aku... huwaaaa....

Ini pun jenis belalang yang suka singgah kat rumah aku. Kalau kecil tu ok juga, tapi selalunya yang singgah tu jenis yang besar. Mungkin rumah aku dekat hutan, itu yang belalang suka singgah... Bumi hijau hahaha...

28 ulasan:

N Athirah berkata...

Belalang oh Belalang... Huhuhu...

dwaty berkata...

belalang mana kau belalang????

Norgadis Labuan berkata...

Salam N Athirah.
Mari kita tanya belalang hehehe....

Norgadis Labuan berkata...

Salam dwaty.
Belalang ada kat belakang tu...

CahayaCintaIlahi berkata...

tapi cahaya suka belalang..
ok la belalang dari serangga laen hehe ;)

Norgadis Labuan berkata...

Salam CahayaCintaIlahi.
Cahaya ni mesti berani pegang belalangkan...

a loqman berkata...

yang warna hijau tu dia orang panggil belalang daun

Ogy berkata...

uniknyaaa...sejibik mcm daun hijooo...

Belalang Hijau berkata...

owh...

itu spupu belalang yang lari dari sekolah henry gurney...

dia mmg nakai sket...huhuhu

caliph shuriken berkata...

waa.. geng blalang tempur ni, hikk...

latest en3: impak tsunami

tehr berkata...

selalu juga si belalang ni singgah ke rumah saya
mereka tak merbahaya tapi selalu je jadi mangsa kucing2 saya

Norgadis Labuan berkata...

Salam a loqman.
Belalang tu memang macam daun, sesuai dengan namanya.

Norgadis Labuan berkata...

Salam Ogy.
Pelikkan... ada juga belalang macam daun...

Norgadis Labuan berkata...

Salam Belalang Hijau.
hohoho... Dia asyik datang kat rumah sayalah, rupanya ponteng sekolah.

Nak kena denda ni...

Norgadis Labuan berkata...

Salam caliph shuriken.
Sekali sekala bertempur dengan geng belalang.

Norgadis Labuan berkata...

Salam tehr.
Nampaknya rumah kita jadi persinggahan sepupu si belalang rupanya. Kalau dah jumpa kucing, bakal jadi mangsalah tu...

ummiross berkata...

besarnya belalang tuu

Norgadis Labuan berkata...

Salam ummiross.
Belalang tu memang besar, nak sentuh pun saya tak berani...

pak long berkata...

salam...
belalang ijau tu kat tempat pak long kata belalang pelesit...

cempakakuning berkata...

As salam Nur.

Kat tempat cempaka pun panggil belalang pelesit.Dia dtg time mlm dan bunyinya sgt bising.
Cuba Nur ckp...nak cari penyapu dia mesti diam.

Norgadis Labuan berkata...

Salam kembali pak long.
Belalang pelesit?
Oooo... seramnya...

Norgadis Labuan berkata...

Salam cempaka kuning.
Belalang pelesit tu kalau kita cakap dia faham ya... Selama ni saya tak tau pula yang belalang pelesit takut penyapu... Thanks ya, sudi kongsi info ni...

Pengumpul Blog berkata...

belalang. belalang suka makan apa yerk....

alongizhamhadi berkata...

ini bkn belalang..ini pelesit..selalu nyer kalo belalang aKa pelesit masuk rumah memang x elok..selalu nyer pd belalang yg dtg msuk rumah tu ada bnda yg menumpang..lebih baik halau ia keluo or..tangkap n bakar..MEMANG X ELOK KALO BELALANG or PELESIT MASUK RUMAH...lain la kalo rama2...

Tuan Penasihat berkata...

tu sedara sibelalang hijau dari suara bawah tanah ler tu.

Norgadis Labuan berkata...

Salam Pengumpul Blog.
Tak tau pula saya, belalang suka makan apa...

Norgadis Labuan berkata...

Salam alongizhamhadi.
Saya memang kurang pengetahuan tentang belalang pelesit ni, kalau datang kat rumah selalunyanya saya spray je dgn spry nyamuk. Walaupun lambat mati tapi akhirnya mati juga.

Norgadis Labuan berkata...

Salam Tuan Penasihat.
Belalang hijau dari suara bawah tanah dah mengaku, belalang ni memang sedara sepupunya yang degil tu...