Selasa, 19 Julai 2011

Pisang Tanduk Ku Berbuah

Walaupun tak sehebat tanaman orang lain, tapi kalau tanaman sendiri telah menghasilkan buah tentu terasa seronok sendiri hehehe...

Kali ini 3 pohon pisangku berbuah serentak...

Nak kata suka makan pisang tanduk ni, tak juga, saja nak tanam...

Pisang ni tinggi sangat, nak ambil gambar buah pun kena zoom dulu

Sebelah tu pokok jagus (gajus) pernah berbunga tapi tak pernah jadi buah,
tak tau mana silapnya...

26 ulasan:

inilah aku berkata...

Nie mcm bukan pisang tanduk jer.. biasa pisang tanduk akan berbuah 1 biji.. hingga 3 biji sahaja.. kalau banyak 2 nie mcm pisang helang jer.. tapi entahlah lain tempat lain nama kan...

hemm entahlah..

Norgadis Labuan berkata...

Hai "inilah aku"
Pokok asalnya memang pisang tanduk, buahnya memang tidak banyak tapi setelah anak2 nya dipindah dan ditanam baru, inilah hasilnya, buahnya jadi banyak, saya sendiri pun rasa pelik...

Seri Bahasa berkata...

yang seri tahu pisang tanduk cuma berbuah sekali je...lepas tu nak pindah anak dia baru boleh berbuah lagi...

Miss Y and Her World berkata...

errr tak tau apa-apa pasal pisang. hehe. cuma tau makan je. dasar pemalas (-_-)"

Oh, Lelakimu Istimewa !
Sibuk Jaga Hati Orang, Hati Sendiri Sumbat Dalam Tong Sampah

tehr berkata...

kalau berbuah banyak macam ni
untung sangat ni, nor

Norgadis Labuan berkata...

Salam Seri.
Betul tu Seri, kena pindah anak2 pisang tu baru ia berbuah.

Norgadis Labuan berkata...

Hai Miss Y.
Tak tau apa2? Tak apalah yg penting tau makan hehehe...

Norgadis Labuan berkata...

Salam tehr.
Klu buahnya banyak mcm ni, buahnya pun jadi kecil sikit...

kakngah berkata...

suka goreng pisang tandung. hiris agak nipis. makan, cicah dgn sambal kicap.
:)
kalau beli, 2 bijik dah cukup banyak utk 1 family..

khairul berkata...

menjadi !

Zurina berkata...

inilh untungnya klau berbudi pada tanah...;)

Kak Imun berkata...

Salam, norgadis.

Puas hati kan, klu tanaman kita menghasilkan buah. Tidak puas tengok hari2, hehe.... (Kak memang macam ni, suka nampak tanaman berbuah).

Norgadis Labuan berkata...

Salam kakngah.
Betul, 2 biji dah cukup satu keluarga. Kat Labuan saya pernah jumpa harga sebiji pisang tanduk rm 1.50, mahal juga ya...

Norgadis Labuan berkata...

Salam khairul.
Pisang yang menjadi-jadi hahaha...

Norgadis Labuan berkata...

Salam Zurina.
Setakat ni alhamdulillah, walaupun taklah banyak sangat tanaman tapi ada juga untuk dimakan sendiri...

Norgadis Labuan berkata...

Salam kembali Kak Imun
Kalau tanaman dah menghasilkan buah, happynya yg lebih hahaha...

Itulah untungnya tinggal kat kampung ni, kalau tinggal kat flat, manalah ada kawasan nak tanam buah-buahan.

~Sya~ berkata...

lepas ni tanam pisang raja plak..sedap buat lepat, pengat...

Norgadis Labuan berkata...

Salam ~Sya~
Pisang raja, elok juga tu klu ditanam, dapatlah selalu makan lepat pisang hehehe...

laskar pelangi berkata...

peliknye buah nie;)

mien eaststar berkata...

lama dah x nampak pisang tanduk ni,,, hoooho

jom baca ni jap, mane la tau kot2 berminat ... sekadar berkongsi
....

Norgadis Labuan berkata...

Hai laskar pelangi.
Tak pernah nampak buah pisang tanduk ker?

Norgadis Labuan berkata...

Hai mien eaststar.
Mungkin tak ramai yg suka tanam pisang tanduk ni, itulah jarang nampak.

S..U..D..@..I..S berkata...

huh bestnya...goreng pisang panas..atau krepek pisang

Norgadis Labuan berkata...

Salam SUD@IS.
Saya suka makan kerepek pisang tanduk, sedap...

MEKAR berkata...

Goreng pun sodap !
Sya pun suka makan apa2 yg berkait dgn pisang. hidup suburnya tanaman itu.

Norgadis Labuan berkata...

Salam MEKAR.
Wah... suka makan goreng pisang ya, sama mcm anak saya si Puteri, paling dasyat... dia boleh makan goreng pisang dengan nasi pula tu...