Ahad, 31 Januari 2010

Kelebihan Sedekah Al-Fatihah kepada kedua Ibu Bapa


Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata...

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup atau telah tiada)"....nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...
Berdasarkan Hadith Nabi :
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tuanya dalam sehari" Huraian hadith:

- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh-sungguh. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita, termasuk guru-guru kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar-benar bersungguh-sungguh)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

"Ya Allah, engkau masukkan malam pada siang, dan engkau masukkan siang pada malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan engkau keluarkan yang mati dari yang hidup, dan engkau beri rezeki dengan tiada terhingga pada siapa yang engkau kehendaki."

"Ya Allah Tuhanku yang maha kaya dan maha terpuji, Tuhan yang menakdirkan dan mengembalikan. Yang maha kasihan dan maha kasih sayang. Berilah aku kekayaan harta yang Engkau halalkan, bukan yang Engkau haramkan. Berikanlah aku kelebihan dari yang lain dengan berkah kurnia-Mu."

2 ulasan:

Zahidi Zulkiffli berkata...

Mendoakan utk kedua ibubapa dituntut tetapi membaca alfatihah utk sedekahkan kpd ibubapa tak sampai. Rasulullah tak buat maka jgn kita ada2kan.

Zahidi Zulkiffli berkata...

Mendoakan utk kedua ibubapa dituntut tetapi membaca alfatihah utk sedekahkan kpd ibubapa tak sampai. Rasulullah tak buat maka jgn kita ada2kan.