Isnin, 7 Mei 2012

Pisang Oh Pisang

Pokok Pisang Bertandan Empat
MOHD. SAPUAN dan isterinya menunjukkan pokok pisang lemak manis (dalam bulatan) yang mengeluarkan empat tandan pisang di Taman Kandis Permai, Jalan Kebun, Klang.

KLANG - Sepasang suami isteri di Taman Kandis Permai, Jalan Kebun di sini terkejut apabila mendapati sebatang pokok pisang lemak manis yang ditanam mereka di atas tanah bersebelahan rumah mengeluarkan empat tandan buah. Mohd. Sapuan Kamsee, 57, dan isterinya, Asmaniah Tamjis, 51, menyedari kejadian pelik itu ketika membersihkan kawasan tersebut pada Disember tahun lalu. Menurut Mohd. Sapuan, pada peringkat awal, pokok pisang tersebut hanya mengeluarkan dua tandan pisang namun beberapa hari kemudian, kedua-dua tandan itu bercabang dua dan kesemua empat tandan pisang itu mempunyai jantung masing-masing. "Ini merupakan buah sulung pokok ini sejak ditanam awal tahun lalu tetapi sebelum ini, tiada pula tanda-tanda aneh akan mempunyai empat tandan," katanya ketika ditemui di rumahnya.

Tandan Pisang Kepok Dua Meter, Rasa Buah Beda-beda
BENGKULU--Sebatang pisang batu atau kepok tumbuh unik di Bengkulu. Yang membuat unik karena pohon itu berbuah dengan tandan sepanjang lebih kurang dua meter. Pohon pisang tersebut milik warga Jl Padat Karya 28 Kelurahan Lingkar Timur Kota Bengkulu. Cici Kurnaisih (58) pemilik pohon pisang tersebut, Jumat, mengatakan pohon pisang yang ditanamnya tersebut berjenis pisang batu atau pisang kepok, namun setelah berbuah dengan tandan sepanjang lebih kurang dua meter ini malah mirip pisang raja sri. "Sebelumnya saya berniat membuang jantung pisang tersebut karena selain dapat disayur dan tandannya cukup panjang, namun niat itu saya urungkan.
Akhirnya begini jadinya setelah berbuah tandannya hampir dua meter," katanya. Ia mengakui, ketika hendak memotong jantung pisang ini perasaannya tidak enak sehingga rencana pembuangan jantung pisang itu ditunda hingga keesokan harinya, namun setelah sampai di rumah ia sakit hingga satu minggu. Sementara itu Yusila (39) anak Cici Kurniasih mengatakan di antara buah pisang tersebut ada yang masak dan ketika diambil tiga buah dan mencicipi rasanya berbeda-beda ada yang manis seperti madu, ada yang asam dan ada juga yang tawar. "Ketika diambil oleh anak saya tiga buah rasanya berbeda-beda," katanya. Ia mengatakan belum ada rencana jika buah pisang tersebut matang akan dimakan bersama keluarga dan dibagikan ke tetangga meski jumlahnya cukup banyak atau mencapai ratusan.

Bahan: Meja Bulatku

12 ulasan:

ieja amieja berkata...

assalam..
subhanallah!! antara tanda kebesaran ALLAH..

khairul berkata...

tanda2 kiamat kecil

Norgadis Labuan berkata...

Wa'alaikummusalam ieja amieja.
Moga kita akan sentiasa sedar akan hebatnya kekuasan Allah...

Norgadis Labuan berkata...

@khairul.
Sudah banyak tanda2 kiamat yang diperlihatkan,moga kita sentiasa dijalan yang lurus...

syiela berkata...

Subhanallah....

hebatnya kuasa Allah...

mama pipie berkata...

subhanallah.. kuasa allah

Norgadis Labuan berkata...

@syiela.
Kuasa Allah mengatasi segalanya...

Norgadis Labuan berkata...

@mama pipie.
Tiada yang hebat melainkan Allah yang mengethui segalanya...

thomas berkata...

Perubahan genetic mungkin puncanya.

Norgadis Labuan berkata...

@thomas.
Kemungkinan juga, faktor persekitaran mungkin menjadikannya berubah...

tehr berkata...

dah tak dapat berbuah dua kali
terus je ia bertandan empat serentak
allah maha pencipta

Norgadis Labuan berkata...

@tehr.
Betul tu, jarang pisang berbuah 2 kali, kali ni sekaligus empat tandan keluar serentak...

Kuasa Allah yang mencipta langit dan bumi...