Khamis, 22 Disember 2011

Atikah Kutip Buah Durian


Tanam buah yang kita suka makan.
Suka makan buah durian? Aku memang suka makan buah durian. Di Labuan harga durian RM12 hingga ke RM18 sekilo, mahal tu...


Belakang rumah aku ada 2 pohon durian, alhamdulillah tahun ni kedua-duanya berbuah


Anak aku yang ke tiga Atikah yang rajin kutip buah durian ni


Inilah wajah orang suka makan durian, setiap hari Atikah kutip buah durian kat belakang rumah. Walaupun terpaksa mendaki bukit untuk membawa balik ke rumah dan kadang kala terpaksa berulang alik tapi dia tetap kelihatan gembira.


Baru selesai mendaki bukit, buah durian dikumpul dibelakang rumah sebelum dibawa masuk ke dapur. Dapatlah dibagi-bagikan kepada semua adik beradik dan jiran tetangga. Bestkan kalau dapat makan free...

22 ulasan:

kasgus berkata...

the king of fruit "Durian"
emmmm bner2 nikmat bleh kirim k indonesia ^_^

Orang Pulau berkata...

setapau 15 ringgit huhu

Saddila berkata...

dila baru nak pergi makan durian ha . ayah beli :)) hiii

Norgadis Labuan berkata...

@kasgus.
Kirim guna email boleh? hehehe...

Norgadis Labuan berkata...

@Orang Pulau.
Di Labuan ada yang setapau RM18

Norgadis Labuan berkata...

@Saddila.
Jom kita makan sama-sama hehehe....

Apamaujadi berkata...

sedapnya durian...nak jugak

Norgadis Labuan berkata...

@Apamaujadi.
Sedaaap! Jom makan...

Choki berkata...

wuih that's my favorite fruit :)

Abu Luqman berkata...

tahniah ye ..ada pokok durian

tehr berkata...

ni kalau gi labuan ni, sempat lagi ni tolong atikah kutip [makan] durian
hehe
memang banyak untungnya kalau rajin berbudi pada tanah

Tanpa Nama berkata...

d kundsang siring jln byk jual..6-8 rggit skilo...haha

Norgadis Labuan berkata...

@Choki.
Suka durian ya, kalau suka elok tanam buah kesukaan kita, dapat makan free...

Norgadis Labuan berkata...

@Abu Luqman.
Arwah bapa mertua yang tanam, tanaman sendiri belum berbuah lagi...

Norgadis Labuan berkata...

@tehr.
Nak tolong Atikah kutip durian? Bagus juga tu, asalkan jangan makan bawah pokok durian, kalau kena sakit tu...

*Durian yang kami tanam belum berbuah pun. Ini pokok durian yang arwah bapa mertua tanam, berterusan pahala untuk dia...

Norgadis Labuan berkata...

@Tanpa Nama
6-8 ringgit sekilo, Wah! murah tu, di Labuan ni durian mahal sangat, maklumlah tidak ramai orang berkebun durian. Tapi klu kan ke Kundasang, jauh juga tu. Bertahun sudah inda ke sana...

khairul berkata...

durian....my feberet

admin berkata...

Terimakasih di atas ke sudian anda berkunjung ke laman kami. Jika tidak keberatan. Sila berkunjung ke:

1) http://www.mybrhom.com/

Sebagai tanda sokongan anda. Sila like page kami:
2) https://www.facebook.com/pages/BR-HOM-PLUS/227931176739

Kerjasama anda. Amat kami hargai.

Norgadis Labuan berkata...

@khairul.
Ramai org suka makan durian, tapi anak sulung aku si Puteri dan Wathiqah langsung tak pandai makan buah durian.

Norgadis Labuan berkata...

@admin.
Terima kasih kembali, insyaAllah saya akan berkunjung lagi...

EmpayarUtama berkata...

Mmg feveret nih. Kalau malas balik kampung aku beli kat depan Giant da siap kopek; tunggu Giant nak tutup je harga runtuh 4 peket seploh hinggit. Sedapnyaaaaaa

Norgadis Labuan berkata...

@EmpayarUtama.
4 peket RM10, murah tu... untunglah dpt beli murah, tapi klu kat kampung memang dpt makan free kan?