Khamis, 25 Februari 2010

Pengesahan Salinan Kad Pengenalan

Sebagai surirumah, hari rasanya agak sibuk juga, jam 7.45 pagi seperti biasa aku hantar anak bongsuku ke tadika. Lepas tu jam 8 pagi pula, aku bergerak ke bandar untuk mengurus Permohonan Skim Akademik untuk anak sulung aku. Banyak juga yang perlu disediakan...

  1. 1 salinan kad pengenalan pemohon (dengan pengesahan Jbt Pendaftaran)
  2. 1 salinan kad pengenalan ibu (dengan pengesahan Jbt Pendaftaran)
  3. 1 salinan kad pengenalan bapa (dengan pengesahan Jbt Pendaftaran)
  4. 1 salinan kad pengenalan semua tanggungan (dengan pengesahan Jbt Pendaftaran)
  5. 1 salinan surat beranak semua tanggungan (dengan pengesahan Jbt Pendaftaran)
  6. 1 salinan slip gaji (dengan cop majikan)
Mula-mula aku pergi ke Jabatan Pendaftaran. Aku duduk menunggu giliran nombor aku dipanggil. Sempatlah tengok seorang bapa mengurus pengesahan kad pengenalan anak-anaknya. Kemungkinan tujuannya sama untuk memohon Skim Bantuan Akademik. Apa yang menarik perhatian aku, salah seorang anaknya tiada di WP Labuan, hanya salinan kad pengenalan saja yang ada, manakala kad pengenalan yang asli dibawa oleh pemiliknya. Oleh kerana kad pengenalan asal tidak dibawa sama, makan salinan kad pengenalan yang dibawa oleh si bapa tidak dapat di sahkan oleh salah seorang pekerja Jabatan Pendaftaran. Kasihan aku tengok si bapa tersebut...

Kisah kedua, di tempat yang sama. Seorang remaja perempuan membawa salinan kad pengenalan adik beradiknya, tujuan adalah sama untuk mengesahkan salinan kad pengenalan yang dibawanya. Turut menarik perhatianku apabila salah seorang pemilik salinan kad pengenalan yang dibawanya tidak ada di WP Labuan, maslahnya sama dengan si bapa tadi. Dalam banyak-banyak salinan kad pengenalan yang dibawanya, kelihatannya hanya 1 sahaja kad pengenalan asal yang dibawanya, mungkin itu kad pengenalannya sendiri.

Tapi apa yang amat menarik lagi, salinan kad pengenalan yang tidak disertakan dengan kad pengenalan asal tersebut diperiksa dengan teliti keasliannya melalui komputer yang ada dihadapan salah seorang pekerja Jabatan Pendaftaran (pekerja yang lain). Ada rasa prikemanusiaan disini. Keaslian kad pengenalan boleh diperiksa melalui komputer rupanya...
Kalau begitu kenapa harus diwajibkan membawa kad pengenalan asal untuk pengesahan. Bukankan membawa kad pengenalan orang lain adalah menjadi kesalahan dari segi undang-undang. Pening aku nak memikirkannya.

Kalau difikirkan balik, kisah si bapa dan seremaja perempuan adalah sama, cuma bantuan dan layanan yang diberikan oleh para pekerja Jabatan Pendaftaran sangat jauh berbeza...

2 ulasan:

pak long berkata...

salam buat nor...
cam tu la kan..kita ni bukan arif bab-bab tu..jadinya selalu jadik cam tu...kena banyak kali ulang..sadis jer

Norgadis berkata...

@Pak Long
Yalah... memang terpaksa banyak bersabar...