Isnin, 20 April 2009

TEKNIK DEKLAMASI PUISI

Penampil di pentas cukup relax/tidak seperti pembaca-pembaca lain yang agak semacam “ketungkalan? Dan mimik muka mereka sudah cukup menjelaskan. Perlu tampil dengan kebijaksanaan dengan cara mengatur gerak nafas/langkah yang cukup meyakinkan yang menyebabkan sukar kita memerhatikan kelemahan nafas yang melintas lewat pembesar suara seperti deklamator lain. Tenang dan tahu benar bagaimana caranya menggunakan alat pembesar suara.

Sebutan atau artikulasi padat dan jelas. Setiap kata yang dilontarkannya cukup berkesan dan ini juga berbeda dengan deklamator lain/misalnya ramai kalangan peserta yang selalu saja melakukan kesilapan dari segi sebutan/misalnya kata “saya? Menjadi “Sayah”, “Maka” menjadi “Makah”, “Kau” jadi “Kauh”. Rata-rata peserta tidak memerhatikan kesalahan-kesalahan yang dimaksudkan terutama sekali peserta dari Kota Marudu. Barangkali para peserta harus melatih diri/dengan cara menyebut suku kata berkali-kali seperti ma-ka/sa-ya/seng-sa-ra/de-ri-ta dan sebagainya/latihan semacam ini bisa diperolehi lewat kelas teater atau lakukannya secara sendiri.

Seperti yang saya perkatakan sebelum ini bahawa untuk memperbaiki sebutan/artikulasi ini/latihan yang yang selalu harus dilakukan dengan cara suaranya dirakam dan didengar semula/apakah nantinya suara yang dilontarkan itu benar-benar tepat atau bagaimana dan cara inilah peserta dapat mengatasi persoalan yang dibangkit.

Disamping itu intonasi juga begitu ketara tidak begitu mantap kerana setiap ayat yang dilontarkan membawa makna yang berbeda kalau tersalah lontar. Misalnya “Saya mahu ke Kota Kinabalu” kalau kita tekankan perkataan SAYA/maknanya bukan dia dan bukan kau, tetapi saya. Kalau kita tekankan Sembulan/maknanya bukan Kota Kinabalu atau Petagas, tetapi Kota Kinabalu dan demikian juga kalau kita tekankan perkataan MAHU atau sebaliknya. Jadi, setiap ayat yang dilontarkan harus ada hukumnya dan hukum inilah yang selalu dilanggar oleh deklamator yang menyebabkan cara deklamasi begitu hambar dan tawar.

Barangkali harus kita perhatikan kala kita sebut perkataan APA yang tentu saja merupakan pertanyaan, akan tetapi kalau misalnya tersalah ucap/ia membawa erti semacam amaran dan untuk menentukan maknanya/tentu saja tergantung kepada tekanan ucapan yang diperkatakan.

Selain daripada Intonbasi, getikulasi, cuba saja kita fikirkan kala seorang deklamator tampil di atas pentas, maka apa yang pertamanya kita lihat. Tentu saja cara dia masuk/cara dia berdiri menghadapi alat pembesar suara yang barangkali disebut disiplin/lalu setelah dia deklamasi/maka kita akan lihat seluruh gerak tubuhnya/kakinya/tangannya terutama sekali wajahnya alias mimik mukanya yang lebih dikenali sebagai EXSPRESI.

Misalnya kalau kita membaca sajak yang sedih, tetapi wajah kita tampak senyum/maka itu sudah tentu berlawanan/makanya sebelum deklamasi sesebuah buah/seorang deklamator harus membuat kajian terlebih dahulu tentang isi sajak yang dibaca termasuk latar penyairnya itu sendiri/tetapi ramai kalangan deklamator kita hanya terus membaca tanpa adanya ilmu ketahui latar penulis atau isi sajak yang menyebabkan penyampaian agak hambar dan lemah.

Kelihatannya ada seorang dua yang kala membaca aktingnya/mimiknya agak berlebih-lebihan dan menurut Rendra yang sedemikian samalah menghidangkan paha ayam kepada orang yang barusan makan paha ayam atau lebih tepat dikatakan HAM-AKTING yang akhirnya penonton jadi muak/mual kala melihatnya dan hal semacam ini begitu ketara saya lihat dimana-mana acara baca sajak.

Kembali kepada ESPRESI/mimik atau Aksi. Deklamasi puisi agak berbeda dengan lakunan yang mata penonton terlontar kepada keseluruhan pentas kerana aktornya sekian banyak/sedang deklamasi puisi sayembara hanya seorang saja dan di sinilah kita sepenuhnya menumpukan penglihatan kepada gerak tubuh, terutama sekali mimik muka/permainan gerak mata/pipi/gerak urat di leher, tangan dan sebagainya/cara membuka mulut/sentuhan gigi atas dan bawah/jejari/kaki/siku/bibir/rambut dan setiap apa saja anggota tubuh kita. Semuanya harus bergerak sama/saling bantu membantu dan kalau ini diperhatikan secara bijak, maka persembahan akan meninggalkan kesan yang mendalam dan inilah yang rata-rata tidak ada di kalangan para deklamator puisi kita, baik di Sabah atau di Semananung Malaysia.

Kelemahan yang disebut oleh prof Osman Putih tentu saja soal cara menggunakan alat pembesar suara yang kekadang merosakkan teknik baca puisi yang tidak diperhatikan oleh deklamator. Misalnya bercakap di depan alat pembesar suara bukan semudah yang kita fikirkan/setiap orang harus mengetahui dan menguasai gerak nafas/misalnya tersilap hembus nafas/itu akan merosakkan acara.

Saya perhatikan ramai yang gagal dalam bidang ini/mereka kala melontar mencuba menjauhkan mulut mereka, tetapi kala mengucapkan secara perlahan terus saja mendekati pembesar suara yang menyebabkan gerak nafas terlontar sama dan ini mencatatkan artikulasi yang tentu saja tidak mereka sedari dan hal ini harus diperhatikan dimusim-musim mendatang.

Disamping alat pemebesar suara/soal pakaian juga harus diperhatikan kerana ini akan membawa kesan yang tidak kurang pentingnya kerana perlu dijelaskan bahawa seorang pemidato yang hebat/selalu saja memerhatikan warna dan bentuk pakaiannya dan menurut Dale/pakar pidato bahawa warana pakaian yang baik untuk tampil di atas pentas ialah warna hitam dan Putih kerana ia meninggalkan kesan/makanya Rendra kala muncul di TIM suka sangat berpakaian hitam yang menyebabkan dia digelar Gagak Hitam/walau bagaimana/keadaan ini harus dilihat tentang latar belakang di mana kita berdiri. Misalnya kalau saja latarnya Hitam/maka tentu saja warna putih paling sesuai atau sebaliknya. Begitulah. Iya, demikian catatan untuk kali ini. Nanti ketemu lagi.

Bahan diterima dari Email Ismaily Bungsu

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

whats up everyone


Just saying hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Tanpa Nama berkata...

Infatuation casinos? enquire this immature [url=http://www.realcazinoz.com]online casino[/url] guide and take up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also verify our redesigned [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] control at http://freecasinogames2010.webs.com and increase the lead veritable money !
another late-model [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] conspire is www.ttittancasino.com , instead of german gamblers, fetch manumitted online casino bonus.

Tanpa Nama berkata...

[url=http://nike-air-jordans-on-sale.nikego8.com]nike air jordans on sale[/url]
[url=http://discount-running-gear-for-women.nikego8.com]discount running gear for women[/url]
[url=http://nike-air-max-1-gold-medal.nikego8.com]nike air max 1 gold medal[/url]
[url=http://nike-air-max-90-hyperfuse-infrared-sale.nikego8.com]nike air max 90 hyperfuse infrared sale[/url]
[url=http://nike-outlet-in-folsom-ca.nikego8.com]nike outlet in folsom ca[/url]
[url=http://red-nike-high-tops.nikego8.com]red nike high tops[/url]
[url=http://nike-air-max-online-cheap.nikego8.com]nike air max online cheap[/url]
[url=http://nike-velour-tracksuit.nikego8.com]nike velour tracksuit[/url]
[url=http://what-is-the-best-running-shoes-for-women.nikego8.com]what is the best running shoes for women[/url]
[url=http://nike-air-relentless-2-running-shoes-review.nikego8.com]nike air relentless 2 running shoes review[/url]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://nike-basketball-shoes-india-a.nikenowsaler.com]nike basketball shoes india[/url]
[url=http://nike-hyperize-a.nikenowsaler.com]nike hyperize[/url]
[url=http://trail-running-shoes-men-a.nikenowsaler.com]trail running shoes men[/url]
[url=http://new-nike-jordan-2011-a.nikenowsaler.com]new nike jordan 2011[/url]
[url=http://nike-girls-running-shorts-a.nikenowsaler.com]nike girls running shorts[/url]
[url=http://real-jordans-a.nikenowsaler.com]real jordans[/url]
[url=http://nike-air-max-1-news-a.nikenowsaler.com]nike air max 1 news[/url]
[url=http://nike-air-mag-for-sale-cheap.nikenowsaler.com]nike air mag for sale cheap[/url]
[url=http://how-does-nike-plus-work-with-iphone-a.nikenowsaler.com]how does nike plus work with iphone[/url]
[url=http://nike-air-force-1-questlove-a.nikenowsaler.com]nike air force 1 questlove[/url]

Tanpa Nama berkata...

We [url=http://www.singapore-casino.ws/]online slots[/url] be subjected to a large library of unqualifiedly freed casino games championing you to play opportunely here in your browser. Whether you call for to procedure a provisions round strategy or just attempt elsewhere a some late slots first playing on the side of legitimate in clover, we procure you covered. These are the exacting still and all games that you can play at veritable online casinos and you can join in them all for free.