Selasa, 19 Februari 2013

Pernah Makan Buah Kemunting?


Buah Kemunting atau Kalamunting (panggilan di Labuan) atau mungkin banyak nama lain mengikut daerah masing-masing amat terkenal di zaman aku kecil dahulu.  Kalau tujuan utama berkunjung ke rumah saudara mara, tiba-tiba terpandang pokok kamunting, pasti aku berhenti sekejap, melihat-lihat kalau-kalu ada buahnya yang masak.  Selalunya pokok kemunting ini berbuah lebat.  Buahnya akan bertukar dari merah kehitam apabila masak dan rasanya manis sekali.  

56 ulasan:

DrHarun Pudin berkata...

Buah kemunting...makanan pulang sekolah sepanjang rail kereta api di Kinarut-Beringis... dulu.

Norgadis Labuan berkata...

@DrHarun Pudin
Yes3... pulang dari sekolah memupul buah kemunting dulu....

Ann Maznun Merin berkata...

Waaa...windu zmn bdk... Blkg umah dulu bnyak tmbuh mliar... Buah karamunsing km pnggil...sedap manis...hihi DrHarun Pudin bapa dulu rajin kutip ni untuk kami...

Pauizi Halim berkata...

kalamunting..betul 2 joe,mulih skolh panuh poket isi buah 2..hehe

Norgadis Labuan berkata...

Kalau di Labuan ada yang panggil kalamunting, sekarang susah sudah mau cari di Labuan ni....

DrHarun Pudin berkata...

Ya kan Ann Maznun Merin, banyak pokok ni di ujung tanjung di belakang rumah kamu tu...

Debbie Lee berkata...

klu kami di KK bang Karamunsing Brunei...mcm2 jak but i love eating this fruit banyak d beringis ni tpi nda sempat masak psl dimakan burung duluan

Norgadis Labuan berkata...

Kalau sudah masak baru manis rasanya...

Lamat Jaafar berkata...

buah kaamunting/keramunting, kalamunting. aku batanam nie di halaman rumah.Di mana pun ia tumbuh lakat jua sama usulnya.

Norgadis Labuan berkata...

Siuknya... ada di halaman rumah, membari dangki tu...

Paw Halim berkata...

mulih sek...sampat mnyimbat..masuk puket....d puket pacah...baju sek trus berwarna purple....tarus kana hambat ulih mama....hahaha

Norgadis Labuan berkata...

Kenangan indah yang tak dapat dilupakan...

DrHarun Pudin berkata...

Hahahahaha nostalgia mun kan dikenang..

Lamat Jaafar berkata...

Apa tumbuh di Tanjung Batu,
Pohon kemunting tunjung ke siring;
Sering berpaut suka membantu,
umpama aur bersama tebing.

Norjaf Jaafar berkata...

Kaamunting. Tais liuu ku pulang emmhh

Norgadis Labuan berkata...

@Lamat Jaafar
Apa ada di Tanjung Batu,
Pohon kemunting tumbuh di darat,
walaupun jauh di dunia satu,
Tetap kasih berpaut erat.

Puputkelumbi Puput Kelumbi berkata...

KALAMUNTING....baru jua ku slasai mbuat fakta puhun kalamunting untk ku on air kn esuk pkl 2...Edidih....dngrkn esuk pkl 2...d rml lbn fm.......

Norgadis Labuan berkata...

@Puputkelumbi Puput Kelumbi
Ngam sudah tu...

Edidih Dang Bulan berkata...

KALAMUNTING SADAP NI BONGSU MAS....DULU MASA SEKOLAH RAJIN KAMI KEUTAN MENCARI NI MANIS...ADAKAH JUA INDA LAGI KARANG ANI...????

Puputkelumbi Puput Kelumbi berkata...

Dulu arah blakang rmh kami d kg gersik lama paling bnyak ni puhun kalamunting ani....karang ani pyh sdh kn lurih...kn bapuluh tahun sdh ku inda tjmpa......

Noy As berkata...

Buah ne selalu tumbuh d tanah pasir....manis ne lupa Ku namanya...

Edidih Dang Bulan berkata...

KALAMUNTING NOY.....

Noy As berkata...

Awo banar buah kalamunting.... Last aku mkn rasa ya Dalam 30 thn YG lalu heee

Noray Raysah berkata...

ani nmanya buah kemunting(habitat)pokok kmunting tmbuh liar,bisanya ia tumbuh bhgian yg ada psir mcm siring laut sma sungai.bnyak hsiatnya ni sis,buahnya dpat dbuat jem,daunnya sma buahnya dptkn ubat aneamia...akarnya dpt dbuat ubat ktumbuhan arah mata.dtnjung aru mnumbok bnyakni tumbuh....nyaman buahnyani mnis

Lamat Jaafar berkata...

Walau jauh di dunia satu,
Ingat bayangan ingat kemunting;
walau jauh beribu batu,
suara umpama subalah dinding

Zaki Mohd berkata...

saya pernah makan buah ni masa main main dalam hutan ...masa bebudak di kg dulu....ycari spaider dan lagakan...tapi lupa pulak nama pokoknya...apa ha namanya

Paulina Mojiun berkata...

masa kecil,ke hutan cari kayu api sering makan buah ini tapi gak tau nama nya.

Jenefer Kouju berkata...

Ya pena makan ni buah dulu masa kecil2 tumbuh dkt tepi2 laut dgn gajus....

Sarina Hafsah Kilam berkata...

buah gerinsing...pernah makan

Matali Ibrahim berkata...

Ini namanya buah karamunting,waktu kacik saya suka makan buah ni.

Dkmaslinah Ak Abul Hassan berkata...

Kan ini buah kalamunting,d mbok nda ada udah pupus sudah.Selalunya ada dulu d belakang rumah cikgu nasir nisbah.

Masrom Mohd Said berkata...

kalau dikampong namanya buah derusup..

Faridah Rahman berkata...

Kalau di Kelantan dikenali sbg buah kemunting.

Salbiah Ajis berkata...

kami ari badamitan ani tah yg kami putik...uja kami buah kalamunting....nyaman aahh...

Norgadis Labuan berkata...

@Salbiah Ajis
Dulu di Tanjung Aru banyak pohonnya tu kak...

EmaCahaya Biruku berkata...

buah kalamunting...bunga nya baik tuk ilangkn jeragat d muka

Norgadis Labuan berkata...

@EmaCahaya Biruku
Bunga pun ada kegunaannya, selama ni saya makan buahnya saja...

Tiong Mohdhafiz berkata...

awu ani hasiatnya baie lawa suaaa ni sabab Norgadis Labuan lawa suaanya luan makan kalamunting...

Bibi Teo Sylvia berkata...

ate these a lot in my younger days. Sekarang mana ada lagi. We call it kamunting.

Tiong Mohdhafiz berkata...

aku minta share gambaamu ani dang..

Zain Man berkata...

Banyak di tapi2 pantai sedap buah nya

Hayanie Musa berkata...

masa dulu2 saya selalu makan buah ni kalau pegi Pantai Manis.....namanya buah karamunting.....

Husnah Labuan berkata...

masa sekolah lubuk temiang dulu2, selalu jua kami makan mun ia tangah masak. manis rasanya....

Juliana Andrew Ajak berkata...

wah..ini buah dunduok...kecik2 dulu slalu makan...kalau suda masak warnanya purple ada biji2 itam...manis

Norgadis Labuan berkata...

@Tiong Mohdhafiz
Lawakan suaraku, macam kau masaie tedanga saja bunyinya hehehe...

Kak Imun berkata...

Salam, norgadis. Kak pun suka makan buah ni. Sedap dan manis lebih2 time dia masak ranum. Di Kota Belud kami panggil buah baduk.

thomas berkata...

Biasa juga makan pasal rumah saya di Kuantan terletak di Jln Kemunting,dulu memang banyak pokok ni.

Ariel berkata...


Just a blogwalker who want to promote his blog

Lynn berkata...

As salam kak..

Alamak kak..lyn tau buah nie,pernah makan masa kecik2 dulu..gigi jadi kaler purple kan..tapi..tak tau nama dia..huhu

Norgadis Labuan berkata...

@Kak Imun.
As Salam, buah baduk, lain namanya dengan panggilan di Labuan, sekarang di Labuan susah sudah mau cari...

Norgadis Labuan berkata...

@thomas.
Nampaknya biasa makanlah buah kemunting ni ya, kalau nama jln pun dah Jln Kemunting.

Norgadis Labuan berkata...

@Ariel.
Terima kasih sudi singgah.

Norgadis Labuan berkata...

@Lyn.
Wsalam.
gigi jadi kaler purple hehehe... lucu kalau diingat zaman kecik2 dulu....

MR. KQPS berkata...

Nyaman?

azif rajan1 berkata...

sama buah jadul dulu di belakang sekolah smp/sma negeri satu gunung pasir banyak buah karamunting ini tumbuh. rasanya manis maka kami selalu mampir untuk mengambilnya dan memakannya.
saat ini apa masih ada ? (sudah jadi perumahan pasir ridge).

azif rajan1 berkata...

sama buah jadul dulu di belakang sekolah smp/sma negeri satu gunung pasir banyak buah karamunting ini tumbuh. rasanya manis maka kami selalu mampir untuk mengambilnya dan memakannya.
saat ini apa masih ada ? (sudah jadi perumahan pasir ridge).